Vjernici se zalažu za pravo na pobačaj

Greece, Sun shines through belltower in Oia village at Santorini

Greece, Sun shines through belltower in Oia village at Santorini

Prije tri tjedna, Vrhovni sud donio je odluku o Whole Woman’s Health v. Hellerstedt, značajnom slučaju o dostupnosti pobačaja – rušeći ograničenja u Texasu koja su uskraćivala dostupnost pobačaja milijunima žena. Ta odluka predstavlja veliku pobjedu za žene, ali vjerojatno neće završiti rasprave o samom pobačaju. No, što nedostaje tim dobro iskorištenim ciklusima rasprave?

Do sada je rasprava uglavnom zanemarivala glasove vjernika koji podržavaju prava žena da donosi vlastite odluke o svojem tijelu i svom zdravlju, na temelju vlastitih vjerskih i moralnih uvjerenja i onog što je najbolje za nju i njezinu obitelj. Doista, naši razgovori često ignoriraju raznolikost religijskih uvjerenja o pobačaju.

Od milosrdne duhovne skrbi za kapelane u klinikama za pobačaj, do milijuna laika koji rade da se okonča stigma pobačaja, vjerska podrška uglavnom ostaje nezamijećena. To doprinosi raširenom pogrešnom shvaćanju da su svi vjernici i vjerski vođe protiv dostupnosti pobačaja. Kako Dr. Willie Parker, pružatelj usluga pobačaja, opaža u dokumentarcu Trapped (Zarobljen), ”Postoje ljudi koji smatraju da se posjedovanje vjerskog identiteta i pružanje usluga pobačaja međusobno isključuju.” Ništa ne može biti dalje od istine.

Kao vođe nacionalnih vjerskih organizacija, mi predstavljamo uglavnom zanemaren kontingent ljudi koji podržavaju pristup pobačaju zbog – a ne usprkos – naše vjere. Vjerujemo da je donošenje moralnih odluka sveta odgovornost te da smo pozvani da donosimo vlastite odluke, a ne da dopustimo drugima da ih donose za nas. Svatko od nas zaslužuje to poštovanje i slobodu. Kao pojedinci, naša vjera nas također poziva da se brinemo o vlastitim tijelima, za koje vjerujemo da su darovi od Boga.

Stoga, vjerujemo da reproduktivne odluke – uključujući i odluke o pobačaju – pripadaju pojedincu. Poštujemo tjelesnu autonomiju svakog pojedinca. Poštujemo potrebe i iskustva mnogih, mnogih žena koje su imale pobačaj (prema Guttmacher institutu, jedna od troje žena mlađih od 45 godina su napravile pobačaj) i nastojimo poništiti nepravedne prepreke za pobačaj uzrokovane društvenim i ekonomskim nejednakostima.

Naša vjerska utemeljena predanost pravdi poziva nas da se borimo za sigurne, legalne pobačaje, jer znamo da nedostatak pristupa vodi daljnjoj nepravdi. Oni koji su najviše pogođeni ograničenjima za pobačaj su žene drugih rasa, imigranti, mlade žene, žene koje se bore spojiti kraj s krajem te lezbijke, gayevi, biseksualci, transrodni ili queer (LGBTQ). Ovo reproduktivno ugnjetavanje – kao i svaki drugi oblik ugnjetavanja – proturječi našoj vjeri.

Podržavamo pristup pobačaju jer suosjećanje to zahtijeva. Kada žena donese osobnu odluku da želi pobačaj, naša je moralna obaveza da joj osiguramo pristup sigurnoj medicinskoj skrbi. Uskraćivanje pristupa ugrožava zdravlje žena. Istraživanja iz Texas Policy Evaluation Project (teksaškog projekta ocjenjivanja politike) pokazuju da kada je pobačaj onemogućen, neke će žene pronaći siguran put da prekinu trudnoću dok će neke morati posegnuti za metodama koje se kreću od neučinkovitih do krajnje vrlo opasnih.

Slučaj Texas okupio je vjernike za podršku pristupa pobačaju kao nikada prije. Dok slavimo ovu važnu odluku za žensko zdravlje, pravo i dostojanstvo, ponovno se priključujemo svijetu koji utjelovljuje te ideale za sve ljude. Unatoč ovoj pobjedi, moramo nastaviti davati do znanja da puna zdravstvena skrb za žene uključuje i pristup pobačaju te da je on moralni imperativ.

Možemo to učiniti sada tako da pozovemo Kongres da usvoji Zakon o zaštiti ženskog zdravlja – savezni zakon koji bi poduzeo korake da zaštiti dostupnost sigurnog, legalnog pobačaja u cijeloj državi na način da zabrani državama nametanje proizvoljnih, medicinski nepotrebnih ograničenja ambulantama, pružateljima usluga i ženama koje traže pobačaj (poput onih u Texasu). Vjernici koji podržavaju pristup pobačaju moraju progovoriti u našim lokalnim zajednicama i župama. Moramo podsjetiti zakonodavce da postoje razna vjerska mišljenja po tom pitanju. Zaštitom pristupa izbjeći će se nametanje jednog vjerskog pogleda.

Dok se naša zemlja uključuje u još jedan krug rasprava o pobačaju i moralnim implikacijama ove odluke Vrhovnog suda, nastaviti ćemo podizati naše glasove u vjerskim zajednicama i društvu. Mi smo vjernici koji podržavamo punu zdravstvenu skrb za žene. Mi smo vjernici koji podržavamo pristup pobačaju. Nigdje ne idemo, nećemo šutjeti te se nećemo prestati boriti za pravdu.

Marie Aford-Harkey napisala je ovaj članak s Nancy K. Kaufman. Nancy K. Kaufman je predsjednica Nacionalnog vijeća židovskih žena (www.ncjw.org), bazne organizacije inspirirane židovskim vrijednostima koja nastoji unaprijediti društvenu i ekonomsku pravdu za žene, djecu i obitelji.

////Tekst je preuzet sa stranice Huffington post

Link na originalni članak naslova Voices Of Faith Speak For Abortion Rights

Autor/ica: Marie Alford-Harkey i Nancy K. Kaufman

 

Komentari

comments